BBoying Lessons - Foundations

BBoying Lessons - Foundations

Kiedy mamy już za sobą łyk historii hiphopu i wiemy, co tak naprawdę miało największy wpływ na kształtowanie się tej wspaniałej formy wyrażania siebie, jaką jest Bboying. Możemy przejść do rzeczy, które nurtują każdego, kto stawia pierwsze kroki na parkiecie. A więc odpowiedzieć na pytania: Jak zacząć? Od czego zacząć? Aby w przyszłości osiągnąć jak największe efekty.

Niewielu wie, że odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta, ale często szukając na nie właśnie tejże odpowiedzi bboy'e wpadają w groźną pułapkę, co na starcie może okazać się zgubne i dąć naprawdę złe efekty później. Pułapką tą jest to, iż wiemy, że bboying to przede wszystkim "freestyle dance", w którym największy nacisk kładzie się na bycie indywidualnością i kreatywnym tancerzem - oczywiście jest to prawdą, ale uwagę trzeba zwrócić na to, iż błędne rozumienie tejże kreatywności prowadzi tak naprawdę do pójścia zupełnie inną drogą.Czyli jednym słowem do pójścia drogą, która już bboying'iem nie będzie, stając się kimś innym. "Innym" w sensie kimś, kto ma niewiele wspólnego z bboying'iem, a nie w znaczeniu pozytywnym odmiennym niż cała reszta (indywidualnością). Należy na samym wstępie zaznaczyć, że wspomniana przeze mnie wyżej kreatywność w bboyingu zaczyna się dopiero w momencie opanowania elementarnych podstaw, jakimi są foundations!

Kreatywność ta musi opierać się o te właśnie podstawy, nie może kolidować z nimi, albo ich odrzucać! Aby to jak najlepiej zobrazować posłużę się już pewnie znanym przez wszystkich przykładem budowy domu. "Kreatywność budowy domu rozpoczyna się dopiero w momencie postawienia solidnych fundamentów, które pozwolą na to, iż budowla, którą budujemy będzie trwała i nie zawali się. Możemy być kreatywni w budowaniu ścian, pokrycia dachu przeróżnym materiałem, wykończenia wnętrza, ale nie uda nam się tego zrobić pomijając budowę fundamentów. Ów fundamenty są cechą konstytutywną dla budowli, jaką jest dom, dlatego nie możliwe jest ich nie posiadanie.

Owszem możemy być kreatywni także w stosunku do samych fundamentów, ale główne ich cechy zawsze muszą być zachowane." W bboying'u (zresztą nie tylko w nim, bo i we wszystkich naukach oraz innych dziedzinach życia możemy doszukać się takich podstaw) jest podobnie. Dlatego tak wielki nacisk trzeba położyć na to by te podstawy opanować i przyswoić. Po ich zrozumieniu bboy nie ma już żadnych granic w budowaniu własnego sposobu na taniec. Przykładem tak perfekcyjnie obrazującym tego, o czym mowie jest Bboy Remind ze Stylelemnts Monsters Squad CA/USA i jego ogromny wkład w bboying na świecie, oraz perfekcyjnie wypracowany własny styl.

Styl, który zawsze został bboyingiem, a nie stal się już zupełnie innym tańcem. Wiem z doświadczenia, że zdarza się niejednokrotnie, iż ludzie, którzy obracają się w środowisku już po kilka, a nawet kilkanaście lat nadal tych najbardziej elementarnych "fundamentów" nie posiadają, także dzisiejszy tekst skierowany jest właśnie głownie do nich. Ponieważ u nas w kraju panuje bardzo dziwna sytuacja, iż my (Polacy) do podstaw musimy wracać, bo nikomu nie chciało się od nich zaczynać (albo nie wiedział o ich istnieniu) musimy szczególnie zwrócić na nie uwagę. Wszystkim początkującym natomiast chcę zademonstrować, iż dzisiejsza lekcja to jeden z najważniejszych elementów bboyingu. To kilka zasad i wskazówek do tego, aby od samego początku iść w dobra stronę. Dziś postaram się, choć lekko przybliżyć te rzeczy, które powinny leżeć u podstaw budowli, którą tak skrupulatnie stara się budować każdy bboy, ale także rozwiać kilka niejasności, które w ostatnich miesiącach urosły wokół tego pojęcia w naszym kochanym kraju.

"Baby Freeze"

Co to są "Foundations"?

Na samym początku należy wyjaśnić, co pod sformułowaniem, foundations się kryje, ponieważ wiem, że dla wielu osób ten termin jest niezwykle enigmatyczny, a przez wielu nad interpretowany, przez co konkluzja związana z prawidłowym ich rozumieniem bywa błędna. Dlatego chcę wyjaśnić co tak naprawdę kryje w sobie słowo FOUNDATIONS Foundations to przede wszystkim podejście do tańca. To sposób, w jaki traktujemy bboying. To ustawienie bboying'u na odpowiednim szczeblu hierarchii wartości ważnych rzeczy w życiu bboya. (Tutaj odsyłam wszystkich zainteresowanych do mojej poprzedniej lekcji nr 1 gdzie szczegółowo można było przeczytać, czym powinien i czym jest bboying dla bboya.)

Foundations to przede wszystkim to, czym dla bboy'a jest muzyka, a powinna być największą inspiracją dla każdego kroku i ruchu na parkiecie, powinna wyzwalać osobowość. Foundations to przede wszystkim wiedza na temat historii hiphopu oraz wiedza na temat własnych predyspozycji i ułomności. Należy tutaj przede wszystkim zaznaczyć, że Foundations to nie to samo, co Foundation Moves! Zauważyłem ze wielu ludzi bardzo nadużywa tych dwóch terminów i traktuje je jednakowo, przez co prowadzi to do wielu niejasności w tym temacie. "Foundation Moves" są jedynie jednym z elementów Foundations! Ale o tym w dalszej części Lekcji.

Pozwoliłem sobie przytoczyć zdanie na temat Foundations Księcia Keny'ego Swift'a (dla mnie osobiście jednego z największych autorytetów, jeśli chodzi o bboying) Z wywiadu przeprowadzonego z nim dla jednego z zagranicznych magazynów hipopowych (Myślę, że podpieranie się tak wielkim człowiekiem jakim jest Ken Swift uwiarygodni tylko to co napisałem powyżej):

Jaka jest twoja definicja foundation?

"Uważam, że foundation składa się niezbędnej [podstawowej] mentalności [wiedzy] połączonej z ruchami z pierwszych lat rozwoju [bboyingu]...

Foundation dla mnie to, była osoba reagująca i tańcząca do piosenki bez wstydu, to ta osoba z flava i ciuchami, taka, ze jak spojrzałeś na nią to wiedziałaś ze jest gotowa [do bitwy]. To postawa, jaka przyjmowałeś, tzn., że jesteś jedyny, który może tańczyć przed innymi na jam'ie i tego się nie boi, jedyny, który robi cos niesamowitego, cos, czego nigdy w życiu przedtem nie widziałeś....

Mentalność jest bardzo ważna dla mnie, ponieważ akceptując te charakterystyczne opisy [foundation moves] do swoich ruchów, to właśnie czyni te ruchy, osobistymi i zajebistymi. Mam na myśli, jeśli pokaże Tobie stary "foundation move" a ty nie przerobisz tego przez twój smak, twoją wyobraźnię, będzie to wyglądało źle. Te ruchy musza być przepuszczone przez twoje ciało. Pamiętasz, te dzieciaki po prostu miały ten smak - "flava", który jest praktycznie nie do przedstawienia i wytłumaczenia, to, dlatego kochałem oglądać jak tańczą. Nie wydaje mi się, aby zastanawiali się zbyt dużo nad tym, po prostu wychodzili z uśmiechem na twarzach, kiedy leciał bit...

TO JEST FOUNDATIONS! Pozwolić muzyce ruszać tobą... Pozwolić ruszać!" - Prince Ken Swift (Break Life NY)

Foundation Moves

Tak jak już wspomniałem jednym z elementów Foundations są Foundation moves - Ruchy, które pomagają w szybszym opanowaniu większości trudniejszych ruchów, które są zupełnie podstawowe i elementarne podczas nauki tańca. Są także absolutnym początkiem, od którego powinno się zaczynać swoje pierwsze kroki na parkiecie i są introdukcja do dalszego tańczenia. Nie można poprzestawać tylko i wyłącznie na umiejętności ich wykonania. Ale perfekcyjne ich opanowanie, wyrabia w każdym z osobna sposób patrzenia na własne ciało i otwiera umysł na myślenie bboying'owe na parkiecie. Są pierwszym etapem na drodze do stania się dobrym bboy'em.

The Freshest Kids - A history of b-boy

O czym przy ich nauce trzeba pamiętać?

Ruchy te powinny, co trzeba szczególnie podkreślić zmusić bboy'a do ich własnej interpretacji! Nie powinny być tylko sucho wyuczone i wdrożone w taniec! Co za tym idzie są to ruchy niezbędne do tego, aby dobrze zacząć tańczyć bboying, ale również wymagają już na samym starcie odpowiedniego do nich podejścia. A więc nie traktowania ich jako cel tańczenia, ale jako środek do tego, aby stać się lepszym. Musza być traktowane jako początkowe umiejętności, a nie jako tricki, które są szczytem naszych osiągnięć.

Bazowanie na tylko i wyłącznie wyuczonych bez refleksyjnie foundation moves stawia bboya w artystycznym "półmroku", ponieważ powinien on sam na ich podstawie zbudować dopiero resztę swojej budowli a nie poprzestać tylko i wyłącznie na ich osiągnięciu! (Wracając do przykładu z domem, foundation moves są jakby cementem, który ma łączyć poszczególne elementy fundamentów tak, aby budowla się nie rozpadła) Są one łącznikiem miedzy bboying'iem a własną osobowością.

Najważniejszą tutaj rzeczą jest uświadomienie sobie tego, iż foundation moves to przede wszystkim ruchy, które są podstawowymi ruchami, z których to ma wypływać nasza osobowość, co za tym idzie. Foundation moves są po to by w połączeniu z nasza kreatywnością i osobowością dawały zupełnie inne ruchy niż te, których uczyliśmy się jako podstawy. A wiec, co najważniejsze foundation moves to ruchy, które są introdukcja oraz przygotowaniem tancerza do tego, aby stal się wartościowym bboy'em

Dlaczego warto umieć foundation moves?

Nie można oczywiście kwestionować przydatności ich umiejętności, ponieważ jeśli potrafimy perfekcyjnie wykonać każdy z tych ruchów będą ona dla nas początkiem innych ruchów i będą ona z nas wypływać nieświadomie podążając tylko i wyłącznie za muzyką. Jeśli od nich rozpoczniemy tańczyć to skrócimy sobie czas dochodzenia do wielkich sukcesów.

Ale zawsze należy pamiętać o tym, ze TRZEBA TE RUCHY WYKONYWAĆ PO SWOJEMU!

Rodzaje foundation moves:

Każdy osobny element tańca posiada swoje określone foundation moves, które można również rozumieć jako basic steps (podstawowe kroki), które po opanowaniu dają dobre podłoże do tego, aby móc zacząć kreatywnie je rozwijać i poszerzać. Musze zaznaczyć tutaj ze niektóre z nich stały się, foundation moves na przestrzeni lat i na stałe dopiero od niedawna są tak traktowane.

Postanowiłem zamieścić tutaj nazwy poszczególnych znanych przeze mnie foundation moves tylko i wyłącznie, dlatego żeby zmusić wszystkich czytelników do wysiłku poszukania i odrobiny własnej inwencji w poszerzaniu wiedzy na temat bboyingu. Aby pomoc gorąco zachęcam do zapoznania się z kilkoma bardzo cennymi materiałami filmowymi, do których odsyłam w celu zobaczenia jak poszczególne ruchy wyglądają. I ponieważ nie potrafię wam tutaj ich osobiście zademonstrować musicie poradzić sobie sami zdobywając te materiały, a wierze, że wasza pomysłowość jak do nich dotrzeć nie zna granic także mogę spać spokojnie nie martwiąc się o to, iż każdy z was je zobaczy:

  • Oldschool Dictionary
  • DMC B-Boy Foundations
  • Alien Ness The Blueprint - Instructional Foundations
  • The Freshest Kids - The History Of B-boy

Okladka Oldschool Dictionary DVD

Foundation Moves / Basic Steps

Top Rock:

  • 4 Corners
  • Dead Leg Style
  • Indian Step
  • Indian Crosover
  • Apache
  • Salsa Step
  • Latino Rock
  • Bounce Roller Skate Step

Brooklyn Rock (Up Rock):

  • Punching
  • Cuting
  • Shooting
  • Throwing

Drop (Go down):

  • Half Swipe
  • Front Swipe
  • Back Swipe
  • Cross Swipe
  • Knee Drop
  • W
  • Cork Screw

Footwork:

  • Six Step
  • Four Step
  • Three Step
  • Baby Love
  • C.C.
  • Bounce C.C.
  • Baby Swipes
  • Bicycle Pupms
  • Scrambles

Freezes:

  • Baby Freeze Open
  • Baby Freeze Close
  • Chair Freeze
  • Turtle Freeze
  • Air Baby
  • Air Jordan

Power Moves:

  • Backspin
  • Drill
  • 1990
  • Swipes
  • Continous Backspin / Windmill

 

 "Chair Freeze - Mefo Asskickers"

Jeszcze raz podkreślę posługując się znowu przytoczoną powyżej metafora budowy domu. Pamiętajcie o tym, iż nie można poprzestać tylko i wyłącznie na samych foundation moves, bo to tak samo jakby ktoś kazał wam zamiast w domu mieszkać w samych fundamentach, podejrzewam ze żadne z was nie przetrwałoby srogiej zimy.

Kreatywność

Spotkałem się wiele razy z opinią na temat tego, iż foundation moves zabijają kreatywność w tańcu i sprawiają to, iż wszyscy bboye w koło stają się takimi samymi kopiami siebie nawzajem. Musze tutaj na samym początku zaznaczyć, iż nie zgadzam się z postawioną wyżej tezą, ponieważ foundation moves to ruchy, które określają dokładnie to, iż dany taniec jest właśnie bboying'iem.Kiedy nasz taniec nie posiada tych elementów (nie opiera się o nie) nie powinniśmy siebie nazywać bboyami! Przykładem tego może być daleko idąca polemika miedzy Krazy Kujo a Ken Swift'em kilka lat temu na forum strony www.freestylesession.com w której to polemice Kujo przyznał się do tego iż nie jest bboyem.

Takie same zasady posiada każdy inny taniec na świecie, bez względu na czas i miejsce fundamentalne cechy nie mogą być zachwiane, nawet kosztem daleko idącej i szeroko rozumianej kreatywności. Wyobraźcie sobie, gdy ktoś usilnie tańczy popularny dziś taniec teledyskowy przebrany w strój do baletu i ubrany w baletki próbując nazywać swój taniec baletem naraża się tylko i wyłącznie na śmiech ludzi, którzy naprawdę reprezentują ów wspomniany balet. Tak samo przedstawia się to w bboyingu! Dobrym przykładem są tutaj tacy bboye jak np. Kamel (Zulu Kingz) Machine (Rock Force Crew) czy Abstrak (Skill, Methodz) ponieważ ich taniec pokazuje jak ważne są foundation moves oraz jak można kreatywnie bazując na nich stać się bardzo charakterystyczną i rozpoznawalną osobą w świecie bboyingu. Te trzy jednostki dziś są tak charakterystycznymi bboyami, że gdyby móc postawić ich za kurtyną i oglądać tylko cień tańczącego po krótkiej chwili udałoby się rozpoznać, kim jest ów tancerz.

Dlatego przykład tych ludzi pokazuje jak mądre korzystanie z foundations daje efekty i jak prowadzi ona do kreatywności! Wymieniać bboy'i potwierdzających tą regułę mógłbym godzinami, dlatego myślę ze ten jaskrawy przykład wyżej wymienionych trzech w zupełności wystarczy. Jednym z założeń foundation jest właśnie kreatywność! Foundation moves maja na celu przygotować człowieka do tańca, wymagają one od niego kreatywności w ich wykonywaniu, ba! Co więcej nie dopuszczają nawet sytuacji by ktoś powielał te ruchy w sposób czysty i niezmącony własną osobą. Podkreślić należy to, iż kreatywność w bboingu zaczyna się od samych foundation a nie przed ich poznaniem.

"Machine - Rock Force Crew"

Foundations w Polsce

Co ostatnio udało mi się zaobserwować na kilku odwiedzonych przeze mnie imprezach, to właśnie to, co wspomniałem wcześniej, a wiec to, iż ludzie zaczynają powoli wpadać w pułapkę wdrażania foundation moves do swojego tańca nie jako "na siłę". Wszystko przez to że na początku nie uświadomili sobie do końca czym ów foundations są. Co znaczy tutaj na siłę, a wiec znaczy to tyle, iż traktują te ruchy właśnie jako tricki a nie jako ruchy pomocnicze i podstawowe w tańcu.

To bardzo zły kierunek, od którego trzeba szybko uciekać by nim się spostrzeżemy nie stać się "maszynerią bboying'ową". Dlatego apeluję od wszystkich tych którzy przekazują foundation moves wszystkim początkującym tancerzom - zwracajcie im szczególna uwagę na ich istotę! Co chcę przez to powiedzieć? To, iż ludzie uczą się, foundation moves jest jak najbardziej pozytywnym zjawiskiem i musi to być jak najbardziej rozpowszechnione wśród wszystkich bboy'i i nadal praktykowane.

Ale każdy z osobna musi sobie uświadomić to, w jaki sposób należy je traktować i co one mają na celu. Przede wszystkim wystarczy uświadomić sobie, że foundation moves to podstawa tańca a nie cel i wtedy nic nam złego nie grozi, a wręcz przeciwnie czeka nas świetlana przyszłość! W którą bardzo wierzę ponieważ z dnia na dzień jest ona bardziej realna.

Podsumowanie

Jako podsumowanie myślę, że wystarczą słowa Księcia Kenego Swift'a:

"Studiuj historię, tańcz do bitu, staraj się być unikalny i oryginalny, podczas gdy wciąż używasz podstaw. Szanuj swój umysł i swoje ciało, wierz w siebie, zdobądź rzetelne wykształcenie i coś, o co będziesz mógł się "oprzeć", w twojej przyszłości..."

PS: Chciałbym serdecznie podziękować mojemu serdecznemu koledze Rafaelo'wi ( rafaelo086@o2.pl ) za pomoc w tłumaczeniu tekstów z języka angielskiego na polski. Piątka dla ciebie men będzie ci to po stokroć wynagrodzone. Do usłyszenia za miesiąc.

Autor: eL-Cookizo Rock
BBoying Lessons - Foundations
BBoying Lessons - Foundations
BBoying Lessons - Foundations
BBoying Lessons - Foundations
Facebook:
Kategoria: hip hop, breaking
Tagi: brak
  • Dodał: radi
  • Zakceptowany: 22.04.07
  • Ostatnie zmiany: 21.07.18


© 2001 - 2024 Break.pl - Prawdziwa strona Hip-Hop'u! Zgłoś błąd | Początek strony