WYWIAD Z FLOMASTER

flo1.jpgDon’t stop, just go with the flo

Taniec Hip Hop’owy to coś więcej niż tylko ruszanie się do przerobionych „hip-notycznych” beat’ów czy ubieranie się w luźne ciuchy i wskakiwanie do kółeczek. Odwołując się do słów B-Boy Flo-Master’a z Footwork Fanatix: ludzie pogubili się pomiędzy modą na Hip Hop a tym czym naprawdę jest ta kultura. Wiesz czym jest 5 elementów kultury Hip Hop? Jeżeli nie pozwól Flo-Master’owi dać sobie lekcje.

Patrząc na Ciebie podczas tańczenia Flo, sprawiasz wrażenie jakbyś robił Breaking od bardzo dawna. Jednak w rzeczywistości zacząłeś w ’92. Przedtem nie przepadałeś nawet za Hip Hop’em. Powiedz coś o tym.

Tak to prawda, wtedy nie trawiłem Hip Hop’u. Jednak to było przed tym jak poznałem [Crazy] Legs’a i Wiggles’a z Rock Steady Crew. Właściwie to jarałem się House’em, tańczyłem do muzyki House. To co mnie odmieniło to poznanie tych kolesi w Waszyngtonie. Zapisałem się na pewien contest taneczny a Legs był jednym z sędziów. Po tym jak skończyłem tańczyć, Legs i Wiggles wyszli na środek i zaczęli tańczyć. Nigdy wcześniej nie widziałem Breaking’u wykonywanego w sposób w jaki robili to Ci „bracia”. Sprawili, że otworzyłem się na zupełnie nową drogę życia.

Wiem, że byłeś zaszokowany jak ich oglądałeś. Co sobie mówiłeś w tamtym momencie?

Kiedy patrzyłem na to jak wykonują ruchy, których nigdy wcześniej nie widziałem, powtarzałem sobie: „O Boże! Musze się nauczyć poruszać w taki sposób!”. Niesamowite dla mnie było to, że jednocześnie robili Breaking i tańczyli do muzyki. Wtedy zapomniałem zupełnie o House i zapragnąłem wejść w Hip Hop. Podszedłem więc do Wiggles’a i zapytałem jak mógłbym wstąpić do ich grupy i w ogóle do sceny Hip Hop. Powiedział, że musiałbym przejść próbę, żeby wstąpić, a to oznaczało bitwę. Nie miałem pojęcia, że chodziło o bitwe z Crazy Legs’em – prezydentem Rock Steady Crew. Zniszczył mnie tak wiele razy, że to było aż żenujące! (śmiech). Kasował mnie żywcem...

flo2.jpgJak zmieniła się Twoja mentalność po tym?

Byłem wściekły. Chciałem dorwać tego gościa. Trenowałem i trenowałem ponieważ byłem tak bardzo zdeterminowany, żeby pokonać go. Opłacało się bo zauważali, że robię się coraz lepszy. Kiedy Crazy Legs i Wiggles ponownie przyjechali do Waszyngtonu, dostałem to czego chciałem. Wszyscy jechaliśmy jednym busem do Georgetown, na pokaz. Kierowca w pewnym momencie zatrzymał się, żeby skorzystać z łazienki. Wiggles powiedział: „Może ty i Legs byście wyszli na zewnatrz i pocisnęli na betonie?”. Tak to robili, kiedy nie mieli ze sobą kartonów ani maty. Więc zaczęliśmy się dojeżdżać. Powiedzieli wtedy, że to czas, abym dołączył do Rock Steady, reszta to już inna historia. Przeprowadziłem się z Waszyngtonu do Nowego Jorku, mieszkałem tam przez 6 lat.

Grubo. Miałeś jakieś cele, gdy jechałeś do Big Apple (O Nowym Jorku mówi się jak o „Wielkim Jabłku” przyp. tłum.) - stolicy Rock Steady?

Jasne, bez dwóch zdań. Chciałem dowiedzieć się o kulturze Hip Hop tak dużo jak tylko można. Spotkałem i rozmawiałem z kilkoma pionierami Hip Hop’u. Ludzie jak Afrika Bambaataa, Melle Mel, Grand Master Flash, było ich więcej. Moim celem było zdobycie wiedzy prosto od pionierów.

Mnóstwo ludzi ma swoją własną definicje słowa „Hip Hop”. Uważają, że to przejściowa moda. Jak ty byś zdefiniował Hip Hop, korzystając z wiedzy zdobytej od tych pionierów?

To jest kultura. Kultura zawierająca 5 elementów: DJ’ing, MC’ing, Graffiti Writing, Taniec i moda. Ludzie myślą, że są tylko 4 elementy, ale moda powinna być uwzględniona w tej kulturze już dawno temu. Nie możesz powiedzieć, że robisz Hip Hop i jesteś MC w momencie kiedy nie szanujesz B-Boy’ów. Musisz respektować wszystkie 5 elementów, żeby robić Hip Hop. Po prostu musisz !

Kiedy tańczysz, co to dla Ciebie oznacza? Mam na myśli emocjonalnie.

Pomaga mi to kiedy jestem zdenerwowany albo jak coś mnie wkurza. Wkładam dużo siebie w moje ruchy. Uwielbiam sprawiać, że ludzie się śmieją. Jeżeli sprawie, że choć jedna osoba się uśmiechnie, wiem, że wykonałem swoja działkę. Ale to co uwielbiam najbardziej to dojeżdżanie innych na bitwach i sprawianie, że czują się głupkowato. Chodzi tylko o zabawę.

flo3.jpgMówiłeś mi wcześniej o różnicy pomiędzy Breaker’em a tancerzem. Jak to w końcu jest?

Breaker nie może nazywać siebie tancerzem jeżeli nie wsłuchuje się w beat. Jeżeli nazywasz siebie tancerzem, musisz trafiać w beat. Jest bardzo niewiele breaker’ów, którzy potrafią tańczyć do beatu. Do tego właśnie staram się nakłonić breaker’ów. To po prostu wygląda o wiele lepiej jak jedziesz w beat. Oryginalni breakerzy z dawnych lat tańczyli do beatu. Dzisiaj dzieciaki skupiają się na samych ruchach. A co z muzyką?

Odszedłeś z Rock Steady w ’94 po to, żeby dołączyć do 7 Grand Masters i zostać z Ken Swiftem. Ale w ’95, 7Grand Masters się rozpadło. Teraz założyłeś Footwork Fanatix. Jak do tego doszło?

Po pierwsze chciałbym, żeby było jasne, że teraz to jest 7GM’s Footwork Fanatix. Kiedy zaproponowałem Ken Swiftowi połączenie się, zgodził się pod warunkiem, że zatrzyma nazwę 7GM’s. Powiedziałem, że nie ma sprawy, i tak powstało 7GM’s Footwork Fanatix. Zaczęliśmy w Las Vegas. Obecnie jest nas czterech i każdy jest równy sobie. Granicą będzie 6-ciu, 7-miu graczy, tak żeby było jasne kto jest z nami. Chcę, żeby miało to formę takiej małej rodziny. Nikt nie jest ponad. Razem podejmujemy rodzinne decyzje.

Dobra, wiesz już, że nie będziesz tańczyć wiecznie. Czym chciałbyś się zająć w przyszłości?

Taniec jest moją karierą na teraz. Ale może tak być tylko do pewnego momentu, ponieważ kiedyś Twoje ciało nie będzie już tak sprawne. Właśnie dlatego chciałbym się wziąć za aktorstwo. Można grać przez długi czas. Moim marzeniem jest grać w filmach o sztukach walki. Trenuje sztuki walki od 13 lat. Obecnie występuje w kilku klipach i reklamówkach tu i tam. Jeżdżę również na różne eventy Hip Hop’owe i mówię na temat tej kultury.

Co zasugerowałbyś ludziom którzy interesują się kulturą Hip Hop ale dopiero zaczynają w to wchodzić?

Chciałbym, żeby Ci ludzie wypożyczyli ten film... „Wild Style”. Jeżeli ludzie chcą wiedzieć czym jest prawdziwy Hip Hop, i co ze sobą niesie ta kultura, niech wypożyczą ten film. Są w nim zawarte wszystkie pięć elementów. To jedyny film, oprócz „Style Wars”, który ukazuje prawdziwy, czysty Hip Hop. Filmy takie jak „Breakin” czy „Beat Street” to komercja. „Wild Style” ukazuje korzenie tej kultury, więc sprawdźcie to !

Uaktualnienie: Ten wywiad był przeprowadzony rok temu. Spotkaliśmy się z Flo i dowiedziałem się, że współpracuje razem z Usherem i uczy go B-Boyingu. Jeżeli sprawdzisz teledysk Ushera „U Remind Me”, zobaczysz gdzie Flo włożył swoją prace. Pozdro dla Flo i Fly za to że robią swoje!

Wywiad przeprowadzony przez: Gee Gee

Facebook:
Kategoria: hip hop, breaking
Tagi: brak
  • Dodał: radi
  • Zakceptowany: 30.05.06
  • Ostatnie zmiany: 18.07.11


© 2001 - 2024 Break.pl - Prawdziwa strona Hip-Hop'u! Zgłoś błąd | Początek strony