Breaking w Disco Polo

Breaking w Disco Polo

BBoying w Disco Polo pojawia się od wielu lat, dla większości to temat Taboo. Każdy wie, że problem istnieje, ale każdy udaje jakby go nie było.

By poruszyć ten temat zainspirował nas BBoy Bartek z Wągrowca z ekipy Crate of Wax, który w wywiadzie dla Mobilizacji stwierdził, że Disco Polo jest to prosty sposób na dorobienie sobie jako BBoy i nie widzi w tym problemu.

Według mnie to jest bzdura w ogóle gadanie, że Breaking w Disco Polo to się kłóci ze sobą i tak dalej. Oczywiście, że to się kłóci  że to nie powinno mieć to miejsca, ale jeśli ktoś tańczy paręnaście lat ile dostał zleceń z teledysków rapowych, z koncertów rapowych gdzie może zarobić pieniądze. Tylko Disco Polo inwestuje pieniądze w Breaking. Jakkolwiek złe to nie jest to jest to opcja zarobienia łatwych pieniędzy z tańca. To jest jedyna opcja gdzie możemy sobie zarobić my BBoys w łatwy sposób. Osobiście nie widzę w tym nic złego" - BBoy Bartek z Wągrowca.

Po publikacji pod wywiadem na jego profilu rozgorzała wielka debata, na temat tego czy BBoye powinni występować w Disco Polo. Poniżej znajdziecie kilka najciekawszych wypowiedzi.

Udało nam się także dotrzeć do BBoyi, którzy tańcza zawodowo do tego typu muzyki, sprawdźcie co mają do powiedzenia.

BBoys vs Disco Polo

Dla większości BBoyi nie ma zgody na połączenie Breaka z muzyką Disco Polo

 Temat nie jest mi obojętny. Nie tańczę z disco polowcami, w moich oczach taka postać nie ma już artystycznej wartości, zanika „wizerunek” tudzież szacunek, który dla mnie jest najważniejszy. Breaking nie jest ze wsi tylko z ulic Nowego Yorku. Tam goście wykreowali tą formę ekspresji i nie przypadkiem tańczyli do Breaków. Nie przypadkiem mieli Styl i walczyli w kołach zamiast tańczyć trzymając się za ręce, a ich gestem był BBoy Stance natomiast na stopach mieli stylowo wypastowane superstary." - tak skomentował to BBoy ChuChu - Polskee Flavour / Catch The Flava.

 

Dla mnie osoby, które sprzedają swój taniec czy styl do Disco Polo są tanecznymi sprzedawczykami i tego zdania nie zmienię... dbam o pewne wartości bo gdyby nie było ludzi co dbają o wartości to ta nasza kultura była by g*** warta . Szanuje Ludzi jako ludzi, ale nie potrafię szanować tańczenia Bboyingu w Disco Polo i tyle i żadne tłumaczenie ze jest dobry hajs czy coś tego nie zmieni" - BBoy Gieras

Takich wypowiedzi pojawiło się zdcydowanie więcej, i nie ma co ukrywać jest to całkiem naturalna reakcja. Postanowiliśmy więc poznać co kieruje tancerzeami, którzy decydują na ten co by nie patrzeć ryzykowny krok w swojej tanecznej karierze. 

BBoyowa kariera w Disco Polo

BBoy Czacha z ekipy No Name BBoys, który ma z tym tematem styczność na codzień i sam między innymi na tym zarabia mówi, że traktuje to jak każdą inną prace. 

Dużo jest ludzi, którzy mają po 15-16 lat, zaczynają tańczyć Breakdance, zobaczą w Disco Polo jakiegoś  tancerza i od razu negacja mówią, że się sprzedał. Ja takich ludzi poznawałem i mówili, że nigdy by nie pokazali się w muzyce innej niż Hip Hop. Potem spotykałem tych ludzi za 10 lat właśnie w produkcjach Disco Polowych. Z wiekiem się dużo zmienia. Ja podchodzę do tego jak do pracy, do zlecenia

Fot. discostrefa.info Zespół Long & Junior

BBoy Macias, który utrzymuj się z tańca i tańczy w zespole "After Party" od 7 lat, dzięki Disco Polo podróżuje po całym świecie od Europy po USA. Stwierdza, że nie jest to praca dla każdego tancerza. W tej branży bardzo duży nacisk jest kładziony na choreografie, a z tym wiadomo u polskich BBoyi krucho.

Współpracę z "After Party" zacząłem od założenia zespołu 7 lat temu. Zapowiadało się na dorywczą robotę. Zatańczyć parę układów, jakaś mała solóweczka i dziękuję. Menadżerowi się spodobało, wokaliści też i tak przemierzamy cały świat od Europy po USA grając koncerty dla Poloni. Dzisiejsze teledyski hiphopowe wzorują się na Amerykańskich klimatach auta ciuchy imprezy itp. i elementy kultury Hip Hop takie jak BBoying czy Graffiti trochę się odsunęły, a w Disco Polo Break jest czymś nowym innym. BBoying w Disco Polo jest już od lat 90, pojawił się tam w pierwszych teledyskach zespołów np. Boys, Weekend. Jest to taniec widowiskowy i nie dla każdego śmiertelnika więc podnosi poziom teledysków. Wiadomo jak piosenka jest romantiko erotiko to bez sensu żeby się kręcić, bo to do niczego nie nawiązuje, ale jakaś dobra choreografia jak najbardziej. Na koncertach plenerowych też się to inaczej odbywa. Break Dance jest dodatkiem do całego Show. Koncert jest przygotowany pod względem choreografii i gdzieś wkładamy figury Breakowe żeby go urozmaicić. W klubach juz trzeba się ograniczyć bo sceny czasami są tragiczne i ledwo się miescimy. Kiedyś na warsztatach Bboy Kuzya powiedział że jeden ma smykałkę do zawodów i walki na parkiecie, a inni do choreografii, pokazów. Dużo tancerzy myśli o utrzymaniu się z tańca, a muzyka Disco Polo w Polsce to umożliwia. Niestety nie każdy sie do tego nadaje, dla wielu tylko po wejściu na scene czar pryska i rezygnują. 

Zapytany o hejt na BBoys tańczących w zespołach Disco Polo odpowiedział:

"Zależy kto jak na to patrzy jeśli można robić coś z pasji na dobrym poziomie i czerpać z tego przyjemność oraz żyć to czemu nie. Disco Polo zawsze było uważane za muzykę niszową ale jak wszędzie poziom idzie w górę wiadomo tańczyć w jakiś wiejskim zespole bym się nie odważył"

Fot. prywatne archiwum Maćka Nowaka

Polska Rap scena vs Disco Polo

Wielu BBoyi jako główny czynnik, który ma negatywny wpływ na kulturę Hip Hop w Polsce i kieruj ludzi do szukania alternatywy w zarabianiu na swoich umiejętnościach wymienia - brak wsparcia ze strony Raperów.

 "Tańczę Breaka od ponad 20 lat i jest to moja największa zajawka. Jakbym miał wybór to na pewno bym nie brał roboty od zespołów popowych czy Disco Polo tylko w naszej kulturze. Jak patrzę na tą scenę hiphopowcy rzadko biorą na trasy koncertowe BBoyów. Jedni drugich niby szanują, słuchają, mają też dobre hajsy, mogliby brać grupy BBoys na koncerty ale tego nie robią. Sam zadaje sobie pytanie czemu tak się dzieje?"- BBoy Czacha z ekipy No Name BBoys

Polska Rap scena żyje swoim własnym życiem, i tylko nieliczni Raperzy próbóją łączyć 4 elementy na koncertach czy w teledyskach.

"Miałem kiedyś ofertę myślałem ze koleś z teatru spotkałem sie zaproponował tańce w Disco Polo na koncertach i grube siano nawet do 2 000 pln za koncert powiedziałem...nie nie nie bo hajs to nie wszystko a BBoy jest BBoy. Z drugiej stony BBoye nie mają żadnego supportu ze strony Rap biznesu i to jest słabsze niż te całe Disco Polo..." - BBoy Mario

Podsumowanie

Mimo, że BBoying pojawia się od lat w polskim Disco Polo, i często może to być łatwy sposób na szybkie i duże pieniądze radzimy zastawnowić się 2 razy czy aby na pewno chcecie podążać tą ścieżką.

Dla wielu BBoyi & Bgirls w Polsce jest to bilet w jedną stronę. Gdy raz dostaniesz łatkę "Discopolowca" będzie ci bardzo cięzko się jej pozbyć.

Wiadomo, jednak, że nie każdy ma możliwość wyboru i często życie pisze różne scenariusze, także mimo wszystko szanujmy się i wspierajmy się nawzajem, nawet jak komuś "podwinie się noga".

Skupmy się na tym aby mocniej promować 4 elementy i żeby BBoye nie musieli dorabiać w ten sposób.

Wygląda na to, że to dobry moment żeby zastanowić się dlaczego kultura Hip Hop w Polsce tak mało się wspiera i czemu tak rzadko łączymy 4 elementy.

Zachęcamy do konstruktywnej dyskusji na naszym fan page'u.

Bonus

Wątek BBoys w zespołach Disco Polo występuje już od wielu lat i nie jest czymś nowym. Poniżej znajdziecie listę kawałków, które nam podesłaliście w sondzie na Facebooku.

Uwaga materiał tylko dla odważnych! :)

Facebook:
Kategoria: hip hop, breaking
Tagi: breaking , bboying , breakdance , bboys
  • Dodał: BBoySpamer
  • Zakceptowany: 09.03.19
  • Ostatnie zmiany: 09.03.19


© 2001 - 2019 Break.pl - Prawdziwa strona Hip-Hop'u! Zgłoś błąd | Początek strony