BBoying Lessons - Muzyka

BBoying Lessons - Muzyka

Trzecią lekcją, którą oddaję Wam właśnie do użytku jest lekcja zatytułowana "Muzyka". Mogłoby wydawać się cóż wielkiego można powiedzieć o muzyce w tańcu, jak wszem i wobec wiadome jest, iż muzyka i taniec to dwie dziedziny nierozerwalnie ze sobą połączone. Na pozór to banalne stwierdzenie nie jest dla wielu tak oczywiste jakby się jednak mogło wydawać.

Przez wielu bboy'ów muzyka traktowana jest marginalnie, jako dodatek do wykonywanych ruchów, jako tło ich popisów, a nie jako podstawa i inspiracja dla ruchów podczas tańca. Dlatego ta lekcja ma za zadanie pokazać, iż ta postawa jest błędna. Chciałbym na samym początku zaznaczyć, że dzisiejsza lekcja to jedynie przypomnienie tego, co o muzyce i tańcu mówi się od prawie 4 tys. lat! Także, jeśli ktoś podczas jej lektury stwierdzi "Przecież on nie mówi o niczym, o czym wcześniej nie wiedziałem" to może być pewien, że przez cały czas podążał w dobrą stronę.

Muzyka jako podstawa

Bboying jak każdy inny taniec to zbiór ruchów, które wykonywane są w rytm określonej muzyki. Można dowiedzieć się o tym choćby ze zwykłej encyklopedycznej definicji, aczkolwiek bardzo rzadko widząc tańczących bboy'ów! Można zapytać, dlaczego? Otóż na ten stan rzeczy złożyło się kilka bardzo ważnych spraw. Po pierwsze gro rozpoczynających treningi, na samym początku nie uświadamia sobie tak naprawdę tego, iż Bboying to taniec, w którym znaczącą rolę odgrywają elementy zaczerpnięte z akrobatyki, a nie odwrotnie, iż to akrobatyka połączona z elementami tańca! I nigdy nie będzie odwrotnie! Co za tym idzie "młodzi" skupiają największą uwagę na perfekcyjnym dopracowaniu ruchów, zapominając przy tym, iż perfekcja nie polega tylko na doskonałej technice, ale przede wszystkim na zgraniu z muzyką!

Po drugie, zazwyczaj młodzi bboy'e trenujący samemu gdzieś w zaciszu domowego ogniska nie mają kogokolwiek pod ręką by im te kilka podstawowych rzeczy uświadomił. Raz po raz wpadają w ten podstawowy błąd, dzięki promowanej w TV "modzie na Bboying", która całą sprawę jeszcze bardziej pogarsza. Zazwyczaj Bboying pojawia się jako wstawka w rożnego rodzaju teledyskach popowych gdzie można zobaczyć tylko migawki, z których to swoje pierwsze kroki czerpią wszyscy rozpoczynający. Bardzo łatwo tutaj dojść do wielu zbyt pochopnych wniosków, traktując Bboying jako "zwykły" taniec a nie jako część kultury hiphop'owej. Niejednokrotnie wszyscy spotkali się także z tym, że bez refleksyjność odbierania tego, co się zobaczy w TV, powoduje wszelkie wynaturzenia, co nie tyczy się tylko i wyłącznie Bboying'u. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na to, co widzimy w TV i przefiltrować to przez wiedzę na temat kultury hiphop'owej, wtedy to uda się ominąć kilka groźnych pułapek. Po trzecie w świecie Bboying'u panuje przeświadczenie, iż Bboying to tak wolny taniec, iż przekraczanie bariery muzyki nie stanowi w ogóle problemu!

Co gorsze często próbuje się przypisać swoją "arytmię" pod najwyższy stopień kreatywności, co jest nic więcej jak tylko próbą mydlenia oczu i wierutną bzdurą! Taniec to tworzenie wraz z muzyka perfekcyjnej jedności, a nie walka z nią!Po czwarte wszyscy nawet bardzo abstrakcyjni tancerze zawsze podkreślają, że ich największą inspiracją oraz motorem napędowym jest właśnie muzyka i to ona prowokuje ich do wykonywania ruchów!Nigdy nie może dochodzić do sytuacji, kiedy to bboy podczas tańczenia nie będzie współgrał z muzyką. Między muzyką a bboy'em musi istnieć korelacja, która będzie nierozerwalna. By wypracować solidne i charakterystyczne flow, trzeba od samego początku skupiać się na tym by tworzyć swój taniec w oparciu o muzykę.

Co by się mogło wydawać nie wolno ograniczać się tylko do kilku elementów wykonywanych do muzyki, a co więcej powinno się stale być w rytmie, bez względu na to czy jest to top rock, footwork czy power move. Co za tym idzie, wszystkie elementy wyjścia powinny zawsze być w rytm muzyki. Przykładowo nie można nazwać tańczeniem tego kogoś, kto tylko jeden z elementów wykonuje w rytm muzyki, a resztę pomija (dobry top rock do muzyki reszta niestety nie, lub dobry power move w rytm muzyki a top rock niestety nie) Trzeba pracować szczególnie od samego początku by utrzymywać swoje ciało zawsze ON THE BEAT, wtedy to już droga do bycia najlepszym stanie się zdecydownie łatwiejsza.


 

Okładka płyty James Brown - Godfather Of Soul.

Rodzaje muzyki przeznaczonej do bboyingu

Od jak dawna pamiętam, zawsze istniał konflikt miedzy wszystkimi "newbies" a doświadczonymi bboy'ami o dobór muzyki do tańca. Konflikt, który cały czas trwa, mimo do znudzenia tłumaczonej całej sprawy wiele razy przez wielu ludzi. Problem ten wynika z tego, iż większość tych co rozpoczyna swoją przygodę z Bboying'iem nie rozpoczyna od rzeczy, o których mówiłem w "Lekcji Pierwszej" tylko zazwyczaj, od tego, że zobaczy Bboying w TV i zacznie go po prostu próbować. Nie byłoby w tym nic złego oczywiście gdyby w TV od samego początku można było zobaczyć Bboying we właściwym świetle. Zazwyczaj jest inaczej i Bboying towarzyszy wielkim mainstreamowym przedstawieniom, lub teledyskom, które z hiphopem mają niewiele wspólnego.

Dlaczego tak ważne jest by utożsamiać Bboying z hiphopem pisałem w Lekcji pierwszej, także nie będę tego powtarzał tylko odsyłam wszystkich do tejże lekcji. Natomiast ważne jest to by uchwycić to, że skoro Bboying to taniec hiphopowy to także rodzaj muzyki, do której powinien być tańczony Bboying musi być związany z hiphopem. A wiec Bboying nie ma nic wspólnego z współczesnym techno, nie ma także nic wspólnego z rockiem, ani z popem! Bboying powstawał kiedy najpopularniejszą muzyką była muzyka funkowa, a także ówczesne disco. Wszystkie kluby tętniły muzyka taneczna, bboy'e niejako wkupili się w te kluby tańcząc swój na te czasy dziwny taniec właśnie w takich miejscach.

Przyjmuje się wiec za tym, iż Bboying tańczy się do tych 2 rodzajów muzyki oraz nie można także zapominać o rapie, którym zawsze tętniły nowojorskie ulice pełne tańczących bboy'ów, oraz o electro. Ktoś mógłby zapytać a co z New School Electro? Z new school elctro? Dziś ewolucja stylu elektro zaszła tak daleko, iż muzyce tej bliżej do techno niż do swojego protoplasty i to, iż w klipach promujących ten rodzaj muzyki możemy zawsze zobaczyć bboy'ów to nie znaczy, że ta muzyka jest akceptowana w tym środowisku. Cala sprawa nie rozchodzi się wcale o subiektywny smak każdego człowieka z osobna, ale o pewne reguły, którymi rządzi się także Bboying, a które to reguły próbują zachwiać wszyscy managerowie i promotorzy hiphopu jako kultury masowej, próbując osiągnąć jak największe dochody bez względu na środki, jakie do tego zostaną użyte. Co za tym idzie wszelkie przypisywanie coraz to nowszych gatunków muzycznych pod Bboying jest tylko i wyłącznie próbą zarobienia pieniędzy na nie ma się co oszukiwać najbardziej dochodowym współczesnym zjawisku jakim jest hiphop w TV. Promowany styl bycia i co za tym idzie wypaczanie podstawowych założeń hiphopu nie może mieć na nas tak wielkiego wpływu, a wszystkim młodym polecam raz jeszcze studiowanie historii hiphopu wtedy to nikt nie pomyśli nawet przez chwilę, że Bboying to Christina Aguilera albo You Got Served.

Okładka płyty Eric B. & Rakim - Paid In Full

O czym należy pamiętać!

  • Każdy nawet najmniejszy ruch powinien być wykonywany w rytm muzyki. Nawet bardzo trudne tricki maja racje bytu dopiero wtedy, gdy będą odzwierciedlały muzykę.
  • Staraj się zawsze na parkiecie sprawiać wrażenie, iż to nie ty tańczysz w rytm muzyki, lecz że to muzyka gra do twoich ruchów.
  • Zawsze twórz z muzyka jedna całość. A wiec wtedy gdy muzyka jest szybka nie pozostawaj w tyle za nią, a gdy jest wolna nigdy nie staraj się jej wyprzedzić.
  • Pamiętaj także, że im więcej muzyki znasz tym łatwiej będzie ci wychwytać charakterystyczne motywy w kawałku, przez co łatwiej będzie ci do niego tańczyć.
  • Staraj się nie tańczyć tylko do samego bitu, ale także do wszystkich instrumentów grających w jednym kawałku, a także staraj się w miarę możliwości swoimi ruchami "opowiadać" słyszany tekst.
  • Nigdy nie próbuj "liczyć" podczas tańczenia, ponieważ to tylko niepotrzebnie zaprząta twoja głowę niepotrzebnymi myślami, co tak naprawdę bardziej przeszkadza w swobodzie tańca, niż przynosi jakiekolwiek skutki.
  • Gdy masz problemy z utrzymaniem tempa stosuj szczególnie na początku klaskanie, by podkreślać rytm kawałka i nauczyć się podstaw rytmiki.

Okładka singla Leaders Of The New School - What's Next

DJ

Chciałbym tutaj zaapelować do wszystkich organizatorów imprez bboy'owych w naszym kochanym kraju, o solidny dobór dobrego DJ'a, ponieważ jest to najważniejsza osoba na imprezie! DJ odpowiedzialny jest za dobre samopoczucie wszystkich tańczących, przede wszystkim motywuje ich do tańca, niesie swoja energią. Kiedy DJ na imprezie jest profesjonalistą, bboy'e dają także od siebie 100% swoich umiejętności, ponieważ muzyka którą gra DJ niesie ich i nie pozwala im stać w miejscu tylko sama rwie do tańca. Co za tym idzie, oszczędności budżetowe nigdy nie powinny dotykać sprawy doboru DJ'a.

Warto czasem zapłacić więcej za tego, który reprezentuje dobry poziom i co najważniejsze ma mnóstwo wspaniałych płyt, niż zaoszczędzić kilka złotych wybierając tego słabszego. Co za tym idzie niejednokrotnie zdarzyło się już, iż imprezy kiedy parkiet nie był najlepszy, nagrody nie były największe, ale DJ odwalił kawał dobrej roboty zostały okrzyknięte tymi najlepszymi, a te które były bardzo dobrze przygotowane natomiast DJ był "nie w formie" były traktowane jako te gorsze. Oczywiście nie chodzi o to, iż dobór dobrego parkietu i dobrych nagród można pomijać, aczkolwiek chodzi o to jak wielkie znacznie ma muzyka.

Kilka rad dla DJ'ów

Prze kilka lat udało mi się poznać wielu DJ'ów, którzy grają większość wielkich contestów na świecie i udało mi się zapytać co jest ich sekretem. Jako przykład przytoczę kilka rad, które dał mi DJ Just One rok temu po imprezie Pokaz Swój Styl w Gdańsku, mam nadzieję, że okażą się pomocne:

  • DJ powinien zawsze pilnować tego by nie mylić muzyki do poppingu, lockingu, z muzyka do bboyingu. Kiedy odbywają się zawody w Funk Styles powinien on dostosować się i przynieść ze sobą płyty, do których tańczy się właśnie Funk Styles!
  • DJ musi uważać na to by nie zmieniać podczas wyjścia jednego bboya muzyki o rożnych tempach, ponieważ to wybija go z rytmu oraz psuje jego wyjście.
  • DJ powinien także zwracać uwagę na to, iż najkrótszy kawałek, który zagra musi być co najmniej tak długi by na bitwie bboy i jego przeciwnik zatańczyli do tego samego kawałka przez co jury może ocenić jak oboje poradzili sobie z nim i jak udało im się go zinterpretować i kto zrobił to lepiej.
  • DJ musi być świadomy tego, iż to bboye są najważniejszymi osobami na bboy'owym jamie i to on powinien dostosowywać muzykę do nich a nie bboye powinni dostosowywać się do jego "widzimisie".

Okładka mixtape'u DJ Q Bert - Breaktionary Volume 3

10 ulubionych kawałków Electric Boogaloos*:

  1. (Not Just) Knee Deep - Funkadelic (Warner Bros. 1979)
  2. More Bounce To The Ounce - Zapp (Warner Bros. 1980)
  3. So Ruff, So Tuff - roger Troutman (Warner Bros. 1981)
  4. Rigamortis - Cameo (Cocolate City, 1975)
  5. Cutie Pie - One Way (MCA, 1982)
  6. Peanut Butter - Lenny White & The 29 (Elektra, 1979)
  7. Sun Is Here - Sun (Capitol, 1978) 8. O-H-I-O - Ohio Players (Mercuty, 1978)
  8. Get Up - Brass Construction ( UA, 1978)
  9. Those Who Like To Groove - Ray Parker Jr. & Raydio (Artista 1980)

*Spis ten pochodzi z książki "Egotip, ksiażka o rapie"

10 ulubionych kawałków Mr. Wiggles'a*:

  1. Issac Hayes - Disco Connection
  2. Bt Express - Express
  3. Dennis Coffey - Scorpio
  4. War - Me And My Baby Brotha
  5. Average White Band - Pick Up The Pieces
  6. James Brown - Get Up Off A That Thing
  7. Tower Of Power - Drop It In The Slot
  8. Ohio Players - O.H.I.O
  9. Graham Central Station - Jam
  10. One Way - Push

* źródło www.goodka.com

10 ulubionych kawałków DJ Goodka'i*:

  1. DJ Spinna - Rock
  2. Incredible Bongo Band - Apache
  3. Dennis Coffey - Theme From The Blackbelt Jones
  4. Fatback - Backstrokin'
  5. The Impérial Brothers - We Come To Rock
  6. James Brown - Give it up or turnit loose (Remix )
  7. Parliament - The Big Band Theory
  8. Dr Jeckyll & Mr Hyde - Fast Life
  9. Jonzun Crew - Pack Jam
  10. Richie Scotti - The Break

 * źródło www.goodka.com

Rock Steady Crew

BONUS

Dołączam do lekcji plik w formacie pdf "Funky Groovy Music Reference Book" (http://cropptown.pl/files/89/140/7_funky_groovy_music_reference_book_2001.pdf) w którym to możecie znaleźć spis najważniejszych płyt funkowych, które zostały wydane legalnie, oraz także polecam odwiedzenie serwisu www.juno.co.uk na którym można posłuchać mnóstwa sampli z płyt funkowych oraz hiphopowych, a co potem robić wie już każdy użytkownik Internetu.

Zachęcam także do zapoznania się z kilkoma faktami na temat muzyki hiphopowej na stronie Mr. Wiggles'a http://www.mrwiggles.biz/hip_hop_music_facts.htm oraz w miarę możliwości dotarcia do książki "Egotrip książka o rapie" w której można znaleźć mnóstwo cennych informacji o muzyce rapowej. Książkę tą można zamówić pod tym adresem: http://www.kagra.com.pl/?p=productsMore&iProduct=6

Pozdrawiam serdecznie i do usłyszenia już za miesiąc.

Autor: eL-Cookizo Rock
BBoying Lessons - Muzyka
BBoying Lessons - Muzyka
BBoying Lessons - Muzyka
BBoying Lessons - Muzyka
Facebook:
Kategoria: hip hop, breaking
Tagi: brak
  • Dodał: radi
  • Zakceptowany: 24.04.07
  • Ostatnie zmiany: 21.07.18


© 2001 - 2019 Break.pl - Prawdziwa strona Hip-Hop'u! Zgłoś błąd | Początek strony