Break.pl zawiera Taniec zawiera Breakdance / BBoying

Breakdance / BBoying

Wstęp

W tym dziale znajdziecie opisy różnych ruchów i ewolucji charakterystycznych dla tańca Breakdance.

Chcemy zaznaczyć iż poniższe opisy mają na celu tylko przybliżenie poszczególnych elementów BBoyingu i proszę nie traktować ich jako twardych definicji czy reguł lecz jako impuls który ma zachęcić do dalszej edukacji.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygode z Breakdance'em, swoje pierwsze kroki powinieneś skierować do działu wiedza i forum. Znajdziesz tam bardzo dużo informacji, wystarczy poszukać.

W szczególności polecamy serie BBoying Lessons by eL-Cookizo:

Wszystkich zainteresowanych dokładniejszym poznaniem historii BBoyingu jaki i jego elementów odsyłamy do takich materiałów filmowych jak:

  • "DMC - BBoy Foundations"
  • "The Freshest Kids"
  • "Oldschool Dictionary"
  • "Alien Ness The Blueprint - Instructional Foundations"

Breakdance moves

UP ROCK / BROOKLYN ROCK:

  • Punching
  • Cuting
  • Shooting
  • Throwing

TOP ROCK:

  • Indian Step or Basic Top Rock
  • Indian Crosing Over
  • Apache
  • Salsa Step
  • Latino Rock
  • Bounce Roller Skate Step

DROP / GO DOWN:

  • Front Swipe
  • Back Swipe
  • Cross Swipe
  • Knee Drop

FOOTWORK:


FREEZES:

  • Baby Freeze Open - Orginal
  • Baby Freeze Close
  • Chair Freeze
  • Turtle Freeze
  • Air Baby
  • Air Jordan
  • Tilting Tower Freeze
  • Hollow Back
  • Ninja Freeze
  • Plank Freeze
  • Hi Plank
  • One Hand Crutch / Flo Freeze

POWER MOVES:

Top Rock

Jeżeli kiedykolwiek miałeś styczność z tańcem Break dance na pewno wiesz, że każde wyjście tancerza zaczyna się od różnych kombinacji ruchów rąk i nóg wykonywanych w rytm muzyki przed zejściem do parteru to właśnie w wolnym tłumaczeniu jest Top Rock.

Ogólnie w Top Rocku chodzi oto żeby słuchać muzyki i tańcząc trafiać wykonywanymi ruchami w bit. Bardzo ważne jest żeby zgrać nogi z rękoma, a równocześnie, żeby wykonywane ruchy były płynne i dokładne.

Tak jak w każdym tańcu pewne elementy nie mogą być wykonane poza podstawowym bitem do którego musi dany tancerz się poruszać. Top Rock ma swoje podstawowe ruchy których używać można dowoli, jednak dobry Bboy posiada również swoje własne ruchy które w połączeniu z podstawowymi mogą stworzyć nową jakość, tzw. flavour.

Top Rocking jest jednym z tych elementów tańca Break dance poprzez który najłatwiej możemy zademonstrować naszą umiejętność wykonywania ruchów tanecznych do różnych instrumentów bądź dźwięków muzycznych.

Rodzaje toprocków:

  • Indian Step or Basic Top Rock
  • Indian Crosing Over
  • Apache
  • Salsa Step
  • Latino Rock
  • Bounce Roller Skate Step
Krótki filmik z top rockiem (7 mb)

Drop / Go down

To w wolnym tłumaczeniu łącznik między tym co wykonujemy w górze (Top Rock, Uprock) a tym co wykonujemy w dole (Footwork, Freezes, Power Moves).

Chodzi oto żeby nasze wyjście było płynne i stanowiło jedną całość, nie da się tego uzyskać bez płynnego przejścia z jednego elementu w drugi, do tego właśnie służą DROP'y.

Jeśli nie masz pomysłu na to jak zejść na dół, nie zrobisz tego, nie możesz poprostu wskoczyć czy coś w tym stylu. To co robisz u góry musi być połączone z tym co robisz w dole płynnym i dopracowanym ruchem, ten ruch to właśnie DROP.

Rodzaje dropów:

  • Front Swipe
  • Back Swipe
  • Cross Swipe
  • Knee Drop
Krótki filmik z podstawowymi dropami (5 mb)

Footwork

To wolnym tłumaczeniu ruchy wykonywane w parterze, gdy nogi mają cały czas kontakt z parkietem.

Rodzaje footworków:

  • Six-Step
  • Four Step
  • Three Step
  • Baby Love
  • Side To Side / CC's
  • Baunce Side To Side
  • Baby Swipes (Śmigło)
  • Bounce CC

Six-step

Six-Step jest to jeden z podstawowych elmentów footworku.

Jak sam nazwa wskazuje składa się z 6 ruchów. Każdy ruch musi być wykonywany równo, w tym samym tempie.

Six-Step jest podstawa wszystkich możliwości przejścia do innych ruchów.

Six step wymyślił BBoy SPY mieszkający na Harrison Avenue na Bronx'ie.

Krótki filmik z six step'em (3,5 mb)

Three step

Krótki filmik z three step'em (8,5 mb)

Side to side / CC's

Krótki filmik z CC's (8,5 mb)

 

Freezes

Freeze to w wolnym tłumaczeniu zatrzymanie.

Freezem może być praktycznie każdy ruch, który będzie dokładnie wykonany.

Najważniejsze jest to żeby wykonać go dynamicznie i zatrzymać do muzyki.

Rodzaje freeze'ów:

  • Baby Freeze Open - Orginal
  • Baby Freeze Close
  • Chair Freeze
  • Turtle Freeze
  • Air Baby
  • Air Jordan
  • Tilting Tower Freeze
  • Hollow Back
  • Ninja Freeze
  • Plank Freeze
  • Hi Plank
  • One Hand Crutch / Flo Freeze

Ninja freeze

Pozycja wyjściowa

Stajemy w średnim rozkroku.

Etap I

Wykonujemy zamach prawą nogą w przód i na ukos w lewą stronę, równocześnie skręcając barki w prawą stronę.

Etap II

Kontynuując zamach prawej nogi dołączamy zamach lewej, stawiając prawą rękę na podłodze.

Etap III

Kontynuując zamach nogami w osi poziomej zmieniamy rękę podpierającą, z prawej na lewą.

Etap IV

Kontynuując zamach nogami w osi poziomej podnosimy lewą rękę i wykonujemy obrót w powietrzu w osi poziomej ( strzałkowej ).

Etap V

Po wykonaniu obrotu stawiamy prawą nogę do zgięcia w kolanie, lewą nogę wyprostowaną opieramy pod kolanem prawej nogi, ręce stawiamy zgięte w łokciach.

Uwaga

Zamach nóg powinien być maksymalnie dynamiczny abyśmy mogli wykonać pełen obrót do pozycji Ninja Freez.

Opis autorstwa Ramona z grupy "Scrap Beat"

1990

Polega na obrocie ciała w pionie na jednym ręku; stoimy w średnim rozkroku, wykonujemy lekki skręt ciałem w lewo, następnie "odkręcamy" się w prawo i pochylamy ciało, w tym momencie prawa noga leci w tył ale tak jakby po skosie do góry, a w miejscu gdzie była stopa prawa stawiamy prawą dłoń palcami do wewnątrz.

Jak prawa noga będzie już całkowicie pionowo w górze, na glebie stawiamy lewą rękę i dokładnie w tym samym momencie odrywamy lewą nogę od podłogi i prowadzimy ją także po ukosie do pionu.

Gdy obie nogi spotkają się w górze, rękę lewą odrywamy od podłogi ale tak żeby się nią zakręcić.

W tym momencie wskazane jest również mocne zarzucenie barkami w celu nabrania większej prędkości.

Przy wykonywaniu tego elementu musimy pamiętać o odpowiednim usztywnieniu ciała. Aby zmniejszyć tarcie pomiędzy dłonią a podłogą, należy założyć rękawiczkę albo jakąś śliską szmatkę.

GIF

Opis autorstwa Ramona z grupy "Scrap Beat"

Windmill

Pozycja wyjściowa

Ciężar ciała opieramy na prawej i lewej ręcę oraz lewej nodze, prawa noga wyprostowanaw kolanie.

Etap I

Przenosimy ciężar ciała na lewą rękę i opieramy lewe biodro na lewym łokciu, równocześnie wykonujemy zamach prawą nogą do momentu całkowitego rozkroku.

Etap II

Spychając się prawą ręką wchodzimy na lewy bark z równoczesnym przyciągnięciem lewej ręki na środek klatki piersiowej.

Etap III

Kontynuując zamach nogami przechodzimy z lewego barku na prawy przyciągając prawą rękę na środek klatki piersiowej.

Etap IV

Z prawego barku przechodzimy na ręce leżące na klatce piersiowej, ciągłość w wykonaniu figury uzyskujemy dzięki pracy zamachowej obu nóg.

Uwaga

Aby wykonywać figurę ciągłą, przez wszystkie fazy przechodzimy płynie i dynamicznie utrzymując maksymalny rozkrok.

GIF


Typy barów:

  • Genie - bary z rękoma skrzyżowanymi na piersi.
  • Nutcrackers - bary z dłońmi na "jajach" ( lub na czym kolwiek innym co masz tam na dole ).
  • Airplane - bary ze sztywnymi rękoma rozpartymi jak najwyżej na zewnątrz.
  • Barrels - bary z rękoma ułożonymi w koło przed sobą ( toczysz się jak beczka ).
  • Supermans - bary na klacie i ręce wyciągnięte na zewnątrz.
  • Sumos - bary z rękoma na kolanach.
  • Eggbeaters - bary z rękoma na biodrach.
  • Confusions - bary z dłońmi na głowie i sztywnymi łokciami.
  • Baby windmills - bary z nogami skręconymi i skrzyżowanymi w kostkach. Ręcę nie są używane.

Opis autorstwa Ramona z grupy "Scrap Beat"

Turtle

Uklęknij i umieść oba łokcie tuż obok stawów biodrowych od ich wewnętrznej strony, przechyl się do przodu i oprzyj się dłońmi o podłogę (palce skierowane na zewnątrz).

Teraz oderwij kolana od podłoża, nogi ułóż tak jak do żabki.

Przechyl się lekko na lewą stronę i oderwij prawą rękę od podłoża.

Obróć się dookoła własnej osi na lewej ręce, gdy już na maksa użyjesz nadgarstka, zmień ręce. Prawą połóż, a oderwij lewą.

To cała filozofia, niestety jest to znacznie trudniejsze niż się wydaje.


Ćwiczenia do nabrania odpowiedniej siły

  • typowy trening na nadgarstki, hantelka w rękę, oprzyj na czymś tą część ręki powyżej nadgarstka (np. stół) i wyginaj nadgarstkiem w różne strony
  • w pozycji wyjściowej wyjmuj i wsadzaj na zmianę łokcie, ale bez podnoszenia dłoni z ziemi. (łatwiej utrzymać równowagę)
  • utrzymanie pozycji wyjściowej z wyjętymi dwoma łokciami (oczywiście dłonie cały czas oparte na parkiecie).

GIF

Flare

Pozycja wyjściowa

Opieramy się na lewej ręce stojąc w szerokim rozkroku.

Etap I

Wykonujemy zamach nogi lewej pod nogę prawą - podbijając nogę prawą.

Etap II

Po podbiciu nogi prawej, wykonujemy wymach obu nóg w przód w kierunku obrotu, po czym następuje "otwarcie": prawą nogą do góry przed siebie, a lewą nogą w kierunku obrotu - równocześnie stawiamy prawą rękę na podłodze.

Etap III

Kontynuujemy wymach nogą lewą w kierunku obrotu z tendencją wyciągania jej w górę, przenosząc ciężar ciała na prawą rękę, wykonujemy wymach prawej nogi do tyłu przy maksymalnym rozkroku.

Etap IV

Stawiając lewą rękę na podłodze, przenosimy na nią ciężar ciała, jednocześnie podnosząc rękę prawą kontynuujemy wymach nogi prawej z tyłu do przodu.

Etap V

Za nogą prawą wykonujemy wymach nogi lewej do przodu, stawiając prawąrękę na podłodze.

Uwaga

W trakcie wykonywania figury musimy utrzymać maksymalny rozkrok, pamiętając o prostowaniu nóg w kolanach. Staramy się zminimalizować kontakt nóg z podłogą ( nie ocierać nogami o podłogę ).

GIF

Handspin

Pozycja wyjściowa

Stawiamy prawą dłoń na ziemi i opieramy na niej cały ciężar ciała - prawy łokieć oparty jest na brzuchu w punkcie, który jest środkiem ciężkości ciała. Całe ciało usztywnione, ułożone jest równolegle do podłoża, nogi w rozkroku, a place stóp skierowane w stronę obrotu.

Lewa ręka, podparta, służy tylko do nabierania prędkości i pomaga w utrzymaniu równowagi.

Etap I

Zdecydowanymi ruchami zaczynamy odpychać się w prawą stronę tak długo, aż poczujemy ciąg siły odśrodkowej, który pomoże nam wykonać zamianę nóg, rękę lewą po uzyskaniu odpowiedniej prędkości kładziemy na plecy.

Etap II

W momencie uzyskania ciągu siły odśrodkowej rozpoczynamy zmianę nóg. W pierwszej fazie zamiany staramy się złączyć nogi, co też jest bardzo efektowne i może stanowić oddzielna figurę.

Etap III

Po wykonaniu złączenia nóg następuje zmiana pozycji bioder z równoległej do podłoża na prostopadłą i równoczesne wyjście prawejnogi do przodu, a lewej do tyłu.

Uwaga

W trakcie obrotu na dłoni przede wszystkim pamietamy o uzyskaniu dużej prędkości obrotowej, bez której nie wykonamy zmiany nóg, oraz o odpowiednim usztywnieniu ciała. Aby zmniejszyć czynnik tarcia i zwiększyć prędkość podkładamy pod dłoń kawałek śliskiego materiału.

GIF

Opis autorstwa Ramona z grupy "Scrap Beat"

Headspin

Podstawy

Przede wszystkim musisz dobrze umieć stać na głowie, jeżeli tego nie umiesz to kaplica, po drugie: musisz być cierpliwy i wytrwały.

Powinieneś się także zaopatrzyć albo: w cholernie grubą czapkę (ale to tylko spowolni proces wypadania włosów na czubku głowy), albo w tzw. ochraniacz na głowę (specjalny kask do bani, u nas w kraju prawdopodobnie niedostępny, więc lepiej zostań przy grubej czapce ).

Z początku próbuj stać na głowie bez rąk, jest to cholernie trudne, no ale myślę ze dasz rady ustać 2-4 s.

Później zacznij się powoli odpychać, ważne abyś odpychał się dwoma rękami i żeby były one szeroko rozstawione.

Próbuj najpierw przekręcać część od głowy do tułowia a następnie dokręcać nogi.

W ten sposób można uzyskać o wiele większa prędkość, miej maksymalnie rozkroczne nogi.

Gdy już uzyskasz dostatecznie wielka prędkość spróbuj zgiąć nogi i kręcić się bez pomocy rak.

Uwaga

Jeżeli weźmiesz się porządnie do roboty to za 1,5 miesiąca będziesz już nieziemsko wymiatał na głowie.

Ćwicz średnio po 1-1,5 godziny dziennie, jeżeli głowa zacznie cię boleć proponuje abyś zrobił sobie dzień przerwy. Jak nie masz grubej czapki to weź 3 cieńsze.

GIF

Opis autorstwa Ramona z grupy "Scrap Beat"

 

BREAKDANCE NA FORUM

Sneakershop.pl
Elade


© 2001 - Break.pl - Prawdziwa strona Hip-Hop'u! Zgłoś błąd | Początek strony